Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Försök till isfiske

lördag 1 januari 2011

Försök till isfiske

Vid elva så inhandlades fiskekort för Rengen till far och mig. Tanken var att ta en tur med skoter upp och kolla läget, doppa en krok och ta en fika för att imorgon dra tidigt och seriöst fiska. Far har precis fått upp sin nyinköpta beggade Widetrack så det skulle bli premiärtur. Tilläggas bör att under gårdagskvällen, tillika nyårsafton, så föll det ytterligare 2 dm snö så vi satte fiskestarten till 13:00. Nytt för iår är oxå att leden från älven och upp mot Greningen har en lite annan dragning än tidigare. Greningenvägen skall i år plogas för underhållsarbeten så den nya dragningen går via kraftledningen. Den är lite trixigare då den går i brantare terräng som inte tillåter lika bred och fin led som vägen tillåter.
Väl uppe på myrarna så passerade vi första gänget skoteråkare som var ute och lekte, då de stod och grävde fram en sportmaskin under en gran. Jag började ana att leden var rätt ställe att hålla sig på :-)

Vi körde vidare och snart så passerade vi över Greningen och vidare förbi Svarttjärnen. Här gick det bra då det redan åkt några skotrar före oss. Vi låg och "breddare" spåret båda två och passerade snart andra paret maskiner varav den ena satt fast. Strax därefter när jag vände på huvudet och för att kolla läget med far så var han inte kva. Det blev till att vända och mycket riktigt han satt fast. När han legat och breddat spåret så skar vänsterskidan ner och maskinen skar ut i terrängen. Fram med spaden och skotta rent. Det var c.a 50 cm snö och när jag sparkade lite med foten så var jag snart nere på grästäckt mark. Det är ingen botten alls i snön som ligger. Efter lite skyfflade så var det bara att för far att backa upp maskinen på leden igen för fortsatt färd. I höjd med Moen så hade vinden dragit in en driva över leden och inga spår var att se. De skotrar vi haft före oss tidigare var passerade så nu fick vi klara oss själva. Jag fann på en väg genom drivan och på andra sidan var det stampad led igen. Far gick i lite ris, skidan skar och så var det till att skyffla igen. Det var snart löst och vi passerade Skoterstugan strax innan vi nådde Rengen.

När vi var inne och löste fiskekort på Fjällsport så rapporterades det om vatten på isen och med seanste dagarnas snöfall så var det lite osäkert hur det skulle bära. Jag gjorde en båge ut men redan efter 30 meter så sprutade slask bakom mig och i en vid båge och med jämngas så tog jag mig tillbaka till leden. Att ge sig ut med skoter där var uteslutet, risken att den skulle bli kvar var för stor.
Vi vände åter till stugan, skottade oss fram till dörren och gick in för en fika. Vi gjorde nya planer och tänkte kolla om det bar bättre på Greningen istället. Väl på väg från stugan så fick far snökänning för 3:dje gången och den gång även han själv.

Här har vi rätat upp maskinen och som bilden visar så är det snö över dynan och här är skotern ändå inte nere på backen :-)
Greningen visade sig ha samma kombination av slask och torrsnö så där blev det inte heller något fiske. Väl tillbaka nere så gjorde vi en tur ner till Åresjön för att kolla läget där och den är betydligt torrare. Vi körde älven tillbaka upp till Tegefors och där fanns partier med slaskvatten men på det stora hela inte alls som på fjällsjöarna.

Nu återstod bara att gå åter till Fjällsport, byta morgondagens fiskekort från Rengen till Gevsjön. Dit tar vi bilen och promenerar ut på sjön. Skotrarna får vila lite :-)