Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Let me introduce to you - "THE FORTY ROD"

söndag 12 juni 2011

Let me introduce to you - "THE FORTY ROD"

Ja shit! Efter lång väntan och högt ställda förhoppningar så landade det äntligen i Duved dagarna innan jag rullade ut i Norge för några veckor sedan.
Tack till min kära sambo och livskamrat P för detta samt alla vänner som var med och bidrog till att jag fick möjligheten att förverkliga min dröm.
Tack oxå till Ulf Löfdal som byggde drömmen enligt mina önskemål.
Så här kommer då specifikationerna på mitt drömspö:
Längd: 7"6 fot, 2 delat
Tapering: Ulf Löfdals "Legacy", sexkantig honungsgul hålbyggd klinga med bambuholk
Klass: Lina #4
Rullfäste: Uplocking Bellinger med slidering i Black Ash Burl, stabiliserat trä
Ringar och linförare: Snakeringar, päron toppögla och röd Agate-linförare (Arjon)
Lindningar: "Cardinal red" med "Brown" kontrastkant, måttlindingar i "Straw" var femte centimeter från 30 cm - 60 cm
Handtag: Reversered half wells i kork (samma mått som "Lilla Gula #3")
The Forty Rod.

Toppögla och hanholk

Buttdel med spötext och måttlinding

Rullfäste med slidering samt honholk i bambu och holkskyddspinne

Honholk och måttlindningar samt mer spötext

Röd agate-linförarring från  gammal Arjon
Jag hann prova det lite raskt i en liten tjärn nära E6:an norr om Narvik, första öringen är drillad och vägde in på uppskattade modiga 100 gram :-)
Jodå spöt skall inte sitta på väggen det skall användas annars hade jag inte köpt det.
Jag hoppas på bättre väder och lite bättre fiskemöjligheter när jag på tisdag vänder söderut i Norge. Lördag är redan inbokad för öringsfiske i Voss :-)
Förutom detta så hann jag doppa flugorna i Barduelva men där gick jag helt bet. Vädret i nordnorge var som vanligt i juni, regn 8- 10 plus och lågt till tak. Lite väl tidigt för att söka vakande öring.

Nu saknas då bara lämplig rulle till denna skönhet och önskemålet är något i klassisk stil. En Hardy, Orvis CFO eller liknande i max 3" storlek är det jag kikar på nu. Sitter ni på något som ni tror skulle passa till "The Forty Rod" och ni kan tänka er att avyttra till lämpligt pris så hör gärna av Er.

Här hemma så går fortsatt älven hög. Mina förhoppningar om en tidig säsongsstrat är grusade. Den kalla majmånaden bromasde upp vårfloden rejält och med senaste dagarnas värme så har älven åter passerat 200 kubik. Prognosen för de närmaste dagarna ser sisådär ut och redan på eftermiddagen idag så slog blixt och dunder till med störtregn i släptåg. Hoppas det inte skall vara så långvarigt då det nu mer eller mindre är klart med snösmåltnignen även i fjället. Regn däremot kan förlänga högvattnet ett bra tag till om vi har otur.

På rapportfronten så är det lite magert. jag har ägnat de senaste dagarna här hemma åt att luska lite och detta är det som framkommit.
Målarn gjorde 5 dagar på lax i Stjördal med resultatet ett brutet svart spö. I går tuffade han vobbler på ett fjällnära vatten med vänner och fick något smått.
Far med fiskevän testade Duvedsälven idag i högvattnet och fick några prickiga men ingen av de större synade deras drag.
Christian Carpenter hade testat gäddorna i Viken härom dagen och fått ett par på fluga, sällskapet han ahde med sig fick några fler på drag. Ingen av de våldsammare storlekarna var det dock.
Stenhuggarn rapporterade om tappad storöring i Handölan för några dagar sedan, men det var innan den steg med en meter i värmen och fjällsmältningen.
Bokbindarn med bror tillbringar några dagar högt upp i en öringsdal ovan Stjördal och därifrån inväntar jag rapport framåt tisdag.
Från Fjällsport så rapporterades det att en bättre öring krokats på nere vid fotbollsplan i Duved av en lokal fiskemink med näsa för storöring :-)
Fiskebroder Mr Troutlaw har jagat silver i havet och funnit guld. Hans rapport finner ni här

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.55
Temperatur: 14,3 grader (Värmen försvann med sista åskan)
Vind: Västligt 1,9 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 201 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

*jeanette* sa...

Grattis till nya spöt!!! sambon min har ochså ett byggt av Ulf Löfdal, mycket vackert... tjejkompisen min har beställt ett RÖTT bambuspö av honom, och det var (tro det eller ej) riktigt grymt :)