Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Hard core streaming

fredag 5 augusti 2011

Hard core streaming

Började kvällen med The Forty i handen och kollade in två nya och för mig ofiskade ställen. Tyvärr så var det stendött på båda så after nån timme gav jag upp hoppade in i bilen och rullade hem mot Duved.Cane spöt stoppades undan och fram halades Opti Streamen #6 och en ask av ST Sork som jag tidigare i vår fick tillsänt av Flugbindarn. Nu skulle det strippas gnagare-imitationer. Kommer ner på Duvedsälven runt 23:00 och kollar in en känd öring lokal. Inte ett vak så långt ögan når.
På med en ST Sork i mindre modell, kasta tvärs strömmen och menda nedströms för att få fart på flugan. 3 minuter senare slurpar det till i ytan och kvällens första är krokad.


Knackar och krokar av fisken som är en hane i fin kondition på c:a 9 hg och 46 cm. Vadar åter ut igen och hinner inte mer än fiska ned mig i nån minut innan nästa sitter på kroken som denna gång är större än sist då jag gick upp ett steg i flugstorlek. Sätter hård press på den och strax innan landning så släpper flugan sitt grepp. Instant release som vi säger.
Fortsätter nedström har några påslag och strax kvällen tredje sitter krokad men denna gör precis som föregående och kliver av tidigt. Fiskar sedan vidare till närmare 01:00 och förutom sista 30 minuterna så har jag friskt med påslag, summerade ihop till 8-10 st, på flugan men inga fler krokades.  Ett par av påslagen skvallrade om stor, kanske riktigt stor fisk, intressant. Jag misstänker dock att när krokstorleken är uppe i stl 2 och större samt att flugan är bunden på styva hjorthår så kan det vara lite problem för kroken att få bra fästa i en öringskäke. Skall konsultera Flugbindarn och se vad våra huvuden kan komma fram till när det gäler krokningseffektivitet utan avkall på form och design. En nöt att knäcka och i väntan på det så blir det mer sorköringsfiske för min del. Var så säkra :-)

Sorkimitationerna på tork. Som referens så sitter det en Elk hair Caddis fram på foamen. Sorkarna var lite tungkastade på #6 spöt och det skall kanske till en eller ett par klasser styvare spö för det skall fungera riktigt bra att kasta.
Dagens tips är således gnagar-imitation. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 01:35
Temperatur: 14,3 grader
Vind: 0 m/s
Molnlighet Mulet och lätt regn:
Vattenföring: 64 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Ska kika runt efter lämpliga krokar