Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Stjärnklar bomtur

tisdag 30 augusti 2011

Stjärnklar bomtur

Två dragningar i flugan det var allt som bjöds ikväll. Lite surt då det var första gången som P´s bror skulle med ut och se Duvedsälven.
Det var mörkerfiske på schemat och vi var nere på älven strax efter nio ikväll. Innan dess så hade Stenhuggarn hetsat via MMS med fin guldbuk invägd på 1103 gram och tagen på torrt. Vissa förhoppningar närde vi och jag var mer eller mindre säker på fisk ikväll.
Lite moln och lite vind gjorde oss sällskap när vi startade upp och det var inte så lång stund innan jag hade första dragningen i flugan. Förhoppningarna ökade då vi både hörde och såg fisk hoppa i strömmen, det var aktivitet och strax så hade jag ytterligare en dragning. När vi fiskat igenom sträckan efter c:a 1 timme så gjorde vi paus, knäckte var sin nödraket och bytte historier. Han knäcker lite extra i skärgårn som fiskeguide och sitter inne på fina hotspots när det gäller abborre, gös, gädda och inte minst havsöring. När pilsnern var slut så gick vi på andra passet. Vinden hade nu mojnat av helt, molnen skingrats och stjärnorna lysta upp himlavalvet ovan oss. Nedan oss så valde öringen att, liksom vinden, mojna av helt. Några sporadiska hörde vi men inga fler känningar. Vi gav oss vid 23:30 tiden och rullade hemåt.

Jag har haft flera sena augustikvällar liksom denna då det varit aktivitet på fisken men när det varit helt klart med stjärnor och vindstilla så har allt dött av. Har det sedan varit i kombination med fullmåne så har det varit helt tji att få kroka av någon guldbuk.
En sen augusti kväll för många år sedan gick jag och fiskade nedströms Staa-bron. Tidigt på kvällningen hade jag fått någon fisk på torrt och när det gick över och började mörkna så bytte jag till Woolly Worm och på någon timme fick jag kroka av 6-7 fina öringar samt tappade ett gäng. Det var mycket fisk igång och jag hade även flera påslag som inte resulterade i fast fisk. Efter en stund så klev en fet och fin fullmåne upp över horisonten ner mot Duvedskans och vips så slutade fisken av helt att bita. Ljuset som månen kom med la locket på en kanonfin fiskekväll och efter en stund så var det bara att packa ihop.
Öringen är av naturen skygg och jag tror helt enkelt att det blir för ljust när det är stjärn och månklart.
Igår var det lågt till tak och lätt regn och det resulterade i en fin matfisk.
Det kallas inte öringsväder för inte det :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.05
Temperatur: 7,8  grader
Vind: 0 m/s
Molnlighet: Stjärnklart
Vattenföring: 88 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lunkan!
Skulle va kul om du kunde dra en liten väder- och vindkurs när det gäller öringsfiske under sommarmånaderna. Självklart är det inte 100% fakta eftersom det är en levande varelse som kan överraska en var gång man står och kastar i älven. Men mellan tummen och pekfingret, när vet man att det är bra öringsfiske på g?
Tackar övrigt för en bra blogg!
//Calle

Lunkan sa...

När det tornar upp bakom Renfjället och vinden vrider från vänster mot syd och så sakterliga avtar och temperaturen i luften ligger runt sisådar men aningen högre än vattnets och vattenföringen är optimal ja då kan det hända saker! Eller så gör det inte det, man kan aldrig så noga veta.
Skämt och sidor så är det mycket som styr mer än vädret men visst har det en inverkar. Dock så beror det helt på när under säsongen man är.
Är vi där vi är nu, dvs, i slutet på augusti så lite överskyat, ljummet och gärna ett lätt försiktigt regn men inte så mycket vind gillar jag när det gäller Duvedsälven.
Sedan beror det oxå på vart man fiskar. Nere i älven eller upp på fjället kan ge helt olika resultat vid samma väder.
Jag tror det helt enkelt är något som erfarenheten ger och inte kan "läras" ut så lätt.

Skittfiske
Lunkan