Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Äntligen isfiskepremiär

tisdag 20 december 2011

Äntligen isfiskepremiär

Långt inne satt det iår men nu så har den begåtts, isfiskepremiären säsongen 2011-2012. Efter att snabbt ha scrollat igenom gamla årpremiärer så är detta ohotat den senaste säsongsstarten i Årefiskes blogghistoria. 2010 & 2009 så var det 28 november och 2008 så klev vi ut redan 15 november. I runda slängar 3 veckor efter normalen.
Isläget var allt från 9-10 cm till 18-20 cm beroende på hur långt ut vi gick. Det låg några centimeter nattgammal snö på sjön och bitvis lite äldre snö med. Där den äldre snön låg så var isen tunnare så än så länge skall isen beträdas med stor försiktighet speciellt kring in/utlopp, sent frysta områden och vindutsatta områden.
Far kom strax efter 08:00 i morse då jag ännu inte var klar utan mitt i matningen av de små, ville töja så långt det gick på P´s sovmorgon. 08:45 var vi färdiga och sparken, borr och ryggsäck lastades i bilen och ungarna över till sängen och P.
Klassisk P-plats för isfiskare.
Vi har ett ställe som vi mottat ut efter idoga turer till Gevsjön och det var målet även denna morgon. Väl på plats så tacklades grejerna, maggot krokades och blinkar tändes. I princip omgående hade jag spödarr men med luren i andra handen SMS:andes så fick den vänta. Tyvärr fel val av mig då det inte blev några mer hugg. Vi flyttade något längre ut och djupet lodades till omkring 7 meter. Jo då vi var "rätt" men ingen fisk. Ytterligare ett hålbyte och ännu något längre ut gav inget.
Dags att således byta taktik. Vid en av mina alla kundmöten i höst hade jag blivt pålurad ett blänke och leddubbelblink och en liten mormyska, detta skulle vara dräpare på rödingen enligt butiksägaren.
Knosas Demon packades därför undan och nyriggen åkte ner i samma hål. Det tog inte många minuter innan första rödingen fick se dagsljus, den följdes raskt av ytterligare två stycken.
Hmmm tänkte jag, då provar vi Demonen igen. Den gav en svag dragning i linan inte mer.
Upp med den och åter ner med dubbelblinken så vips satt det ytterligare en fisk.
Det verkade helt enkelt som dubbelblinken med sitt kraftigare sken var nyckeln idag. Tilläggas är att även den var Knosas, Jante blänke och Minken mormyska

Riggen som gällde för dagen.

Far han testade en liknande rigg fast med en blink med grönt sken, den jag körde var röd. Det gav honom endast några försiktiga dragningar i linan men ingen landad fisk.
Vi fiskade oss så sakterliga närmare land, när vi passerat c:a 6 meter mot grundare så uteblev huggen helt.
Det var en småtrög dag men ändok så skönt att få vara ut på isen. Det var nästan två månader sedan sist jag höll i ett spö med inriktning på fiske. Det är lång tid det :-)

Till sist vill jag bara lägga med en artikel saxad ur dagens "Sydsvenskan" om oförklarlig laxdöd. Den finner ni här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00:25
Temperatur: -2,4  grader
Vind:0  m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 27 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: