Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kylslaget fiske, ull och dun.

söndag 5 februari 2012

Kylslaget fiske, ull och dun.

Efter att ha tillbringat mestadelen av tiden senaste veckan inomhus så tarvade fiskenerven att få lite utlopp och även kroppen ville ha lite mer luft än bara vad hundpromenaderna givit senaste dagarna.
En termos med svartkaffe i fiskeryggan och en färsk burk maggot från Fjällsport och sedan iväg. Gevsjön fick det bli och när jag rullade in på fiskeparkeringen så visade termometern på modiga -21,5 grader det i kombination med en svag vind gjorde att det bet i kinderna. Jag kan tillägga att det inte fanns några andra bilar på parkeringen och ute på sjön var det tomt. Solen som nu börjat få riktigt fin höjd på himlen stod redan högt när jag kom men gav inte mycket tillbaka i form av värmande strålar.
Det var nog ingen idé att söka fisken på kikgrundet utan jag satte riktning mot djupare vatten. Startade fisket på 11-12 meters djup och per omgående så hade jag en stöt i blinken och strax en till men inget krokat. Fiskade mig igenom 6-7 hål in mot något grundare vatten och fick kroka av en liten rödingpinne i ett av dem. Något rally hade jag inte väntat mig och fick det inte heller. Efter ett par timmar så packade jag ihop och begav mig hemåt.
Jag har inte varit uppe på Gevsjön på länge och var lite spänd på isens beskaffenhet efter att försäsongen bjudit på minst variernade kvalitet. Nu så var det däremot toppklass, 50-60 cm kärnis och ute på sjön endast några centimeter packad snö, närmare land så var det ytterligare lite snö men inget som störde.

Kallt men ack så vackert


När det gäller uteaktiviteter i dessa temperaturer så gäller det att vara rätt anpassad för att det skall bli trivsamt, speciellt gäller det vid lågaktiva aktiviteter som isfiske.
Är det som nu riktigt kallt så finns det inget bättre att hålla värme än ull och dun.
Dagens klädsel var ullbrynje-underställ sedan ett tunnare ullunderställ. På underkroppen ett par dunknickers och ett par skalbyxor. På överkroppen en tjockare frottéstickad ulltröja och en rejäl dunjacka. På fötterna först en tunn ullstrumpa, liner, och sedan en tjockare frottéstickad ullsocka och till sist ett par PU-stövlar.
Som ni ser så är det lager på lagerprincipen som gäller och vistsen med det är att binda så mycket isolerande luft som möjligt i och mellan lagren.
Det är inte svårare än så, det är luften som isolerar och ger dig möjlighet att behålla den värme som kroppen alstrar. Finns det inte plats för luft så finns inget som isolerar så därför skall inte trånga kläder och skodon användas.
Något som oxå skall tas i beräkning när uteaktiviteter i kyla planeras är vindens påverkan. Idag med -22 grader och vind på c:a 2 m/s som jag hade det på Gevsjön så är kyleffekten -28 grader. 2 meter per sekund är inte mycket till vind men som ni ser blir det en rejäl kyleffektökning.
En översikt över kyleffekten hittar ni på SMHIs sida här!

Här kommer några småtips och tricks att tänka på:
* När du tar av dig handskarna för att maggota på eller kroka av så stoppa dem innanför jackan, då behåller de värmen. Kastar du av dig dom på isen så kyler de snabbt ut och sedan kan det vara tji att få tillbaka värmen i fingrarna och händerna.
*Tumhandskar håller värmen bättre än fingerhandskar då fingrarna ligger ihop och värmer varandra.
* Tvätta fötterna och se till att de är helt torra och att strumpor, sockar och skor är torra så håller du dig varm längre. Svettfuktiga fötter och blöta strumpor blir snabbt avkylda.
* Tvätta INTE ansiktet och om du är man, raka dig ABSOLUT inte på morgonen innan du skall ut i kylan. Hudens naturliga fett isolerar och hjälper till att skydda. Det är snarare bättre att fetta in huden på utsatta ställen som näsa, kinder och örsnibbar. Försvarets hudsalva funkar för detta förträffligt likaså vanligt vaselin. OBS! det skall inte vara någon form av vattenbaserad salva. Vattnet fryser och du smörjer helt enkelt in huden med iskristaller.

Ett hjälpmedel som faktiskt funkar oxå är de värmepåsar/kuddar för händer och fötter som finns att köpa. Dock så ska de användas direkt från början och inte när du väl börjat frysa, då är det svårt att få tillbaka värmen.
Idag så hade jag ett par av dessa påsar i handskarna och klarade mina fingrar väsentlligt mycket bättre än vad jag brukar. Fingar och tår är det som säger upp bekantskapen med övriga kroppen först och för min del så kan det ske nästan per omgående. Efter några år som pojklagsbandyspelare så har de fått sin beskärda del av kyla. Mina Koho målvaktshandskar anno 1985 var inte de bäst isolerade om jag säger så. Var det kallare än - 15 grader så blev gummit så hårt i dem att det inte gick att greppa runt en boll och värmade foder saknades helt och hållet :-)

Jag avslutar med en liten blänkare från ÖP kring det kylslagna premiärfisket på Landösjön, ni finner den här!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: -20,3 grader
Vind: Ostlig 2,2 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 12,9 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: